سختگیری
تجربهٔ کاری کارمند در دیجی کالا — امتیاز ۱.۵ از ۵ (خرداد ۱۴۰۲ تا آبان ۱۴۰۳).
استخدام خیلی سخت مصاحبه سخت تعدیل راحت .استخدام خیلی سخت مصاحبه سخت تعدیل راحت
نقاط قوت
نقاط ضعف
امتیاز چندمعیاره
تجربههای مشابه
در ابتدا که بعد از دو هفته، باهام تماس گرفتند و دعوت به مصاحبه کردند، مصاحبه فنی اول اوکی بود و البته وقتش کم بود و تو همین وقت کم از دیتابیس و index پرسیدند تا سوالات الگوریتمی که رواله و میتونید کتاب های coding interview رو بخونید و یه سرچی تو اینترنت درباره اش بکنید دستتون میاد و سعی کنید بلند بلند فکر کنید. آخر مصاحبه اول هم درباره شی گرایی و اصول شی گرایی و فرق interface و abstract class حرف زدیم و به جز دیتابیس، بقیه رو خوب جواب دادم. گذشت و با تاخیر برام تسک فرستادن و بعد از انجام اون، باز چندین روز گذشت و بی خبر بودم تا اینکه زنگ زدن برای مصاحبه فنی دوم. مصاحبه فنی دوم برخلاف انتظارم، هیچ چیزی درباره فنی نبود و چندان شبیه تیپیکال HR نبود و انقدر سوالات Broad بودند که من و مصاحبه کننده که ظاهرا تمایل چندانی هم برای باهم فکر کردن نداشت، باهم تفاهم فکری درباره اش نداشتیم. باهم یکم بحث کردیم و من حس خوبی از مصاحبه دوم نگرفتم. قرار بود بهم فیدبکی هم داده بشه که ندادند. میتونم بگم همه استیج ها با تاخیر بود و همش من باید ایمیل می زدم که چی شد و من هم بی خبر. از بدقولی ها و تاخیر هایی که دیدم خیلی بدم اومد و حس خوبی از مصاحبه با این شرکت ندارم و بدم اومد.
در مرحله اول سوالات کلی در مورد رزومه و سوابق. در مراحل بعدی سوالات فنی. کل مصاحبه ها به زبان انگلیسی بود. فرد مصاحبه کننده مالزیایی بود و لهجه بد و سخت فهمی داشت. این سختترین قسمت مصاحبه بود! مصاحبه اول حدودا یک ساعت و مصاحبه دوم حدودا دو ساعت و نیم طول کشید. مصاحبه دوم خیلی تحلیلی و چالشی بود و راه حل هایی که ارائه میدادم رو به چالش میکشید. باید بگم که من هنوز مصاحبه منابع انسانی رو نرفتم. زبان خوبی داشته باشید و بتونید لهجه های مختلف رو بفهمید. روی بیزنس مسلط باشید. فکر نکنید رفتید مصاحبه فرداش بهتون زنگ میزنن که بیاین یا نیاین. با فرایند فشلی که تو دیجیکالا هست ممکنه یک سال هم طول بکشه. تا الان که ۵ ماه شده و دوستان هنوز تصمیمشون رو نتونستن بگیرن!! آخر یه روز منابع انسانی زنگ زد گفت تو بهترینی بودی که ما دیدیم ولی هنوز مدیر اصلی تصمیم گیرنده نتونسته تصمیمشو بگیره! بخش منابع انسانیشون بسیار ضعیفه و خود دپارتمانها هم توان تصمیم گیری مستقل ندارن. فرایندها بسیار پیچیده، بروکراتیک و زمان بره. من تا حالا ندیده بودم در یک استارتاپ بیش از ۵ سطح مدیریتی وجود داشته باشه! حتی در شرکتهای عریض و طویل دولتی هم اینطوری نیست.
سوالاتی مربوط به تخصصم پرسیدن و شرایط و تجربه های کاری / در پایان گفتند منتظر بمونید تا مصاحبه کننده ی بعدی بیاد / حدود ۲۰ دقیقه نشستم و چای هم آوردن / بعد از ۲۰ دقیقه یکی برگشت گفت مصاحبه کننده ی دوم سرش شلوغه و تماس میگیریم یک روز دیگه تشریف بیارید!!!! الان دو ساله میخوان تماس بگیرن. رفتاری بسیار زشت!
ده دقیقه کلا صحبت کردیم، که اونم با تاخیر برگذار شد واتاق نداشتن برای مصاحبه یجوری نشون دادن انگار همه چیز خوبه.یه سری سوال کلی پرسید و بیشتر از خود شغل برام گفت قرار شد برای چند روز بعد هماهنگ کنیم که برم تست اکسل بدم .لی دو هفته تمام هیج خبری نشد وقتی ایمیل زدم ، یه ایمیل مشخص رو که معلوم بود سند تو آل میکنن برام فرستادن که قبول نشدی و صلاحیت لازم رو نداشتی در حالیکه اصلا چیزی از من نپرسیدن نرین!
مرحله اول، از HR تماس گرفتند. سوال خاصی نکردند فقط پرسیدند که در زمینه devops کاری انجام دادم که گفتم نه. مرحله دوم (در دوره کرونا)، مصاحبه فنی با اسکایپ با حضور سه نفر به مدت ۱.۵ ساعت بود. برخورد دو نفر که خیلی گرم بود تا استرس نداشته باشم. حتی در مواردی که جواب سوال رو بلد نبودم، خودشون جواب رو میگفتند و در صورت لزوم توضیح میداند که به نظرم خیلی عالی بود. برای برنامه نویسی Python سوالاتی در زمینه MVC، MTV، SOILD Principle، multiple inheritance، mixins، decorators, annotation، exceptions، pass، design patterns، big O، RESTful APIs، duck typing، microservice و … بود. کمی سوالات عمومی که اگر باید محصولی رو تحویل بدم اما میدونم که در زمان مورد نظر مشتری آماده نمیشه چی کار میکنم و … مرحله سوم: تسکی برای پیاده سازی در مهلت ۱ هفته ای دادند که از من زمان زیادی برد اما تو متن تسک نوشته بود حدود ۲۰ ساعت کار میبره. پیاده سازی در هر framework میتونست انجام بشه. با تمرکز بر RESTful APIs، async task، docker و در نهایت گذاشتن کد روی git. من تا جایی که میتونستم همه موارد رو انجام دادم اما حدود ۱۰ روز بعد ایمیلی که گرفتم که پذیرفته نشدم. در جواب ایمیل درخواست فیدبک کردم که پاسخی نگرفتم. آمادگی تئوری برای مصاحبه فنی
برای پوزیشن کارشناس ارشد بودجه و برنامه ریزی برای من وقت مصاحبه گذاشتن، در اواخر مصاحبخ گفتن دوتا پوزیشن هست کارشناس و کارشناس ارشد! که من واضح گفتم کارشناس قبول نمیکنم اگر برای پوزیشن ارشد هست وقت مصاحبه دوم بذارید. برای مصاحبه دوم تماس گرفتن. وقتی رسیدم همکارها به سختی فهمیدن خانم نوری مسئول مصاحبه چه کسیه! خانم نوری اصلا خودشو معرفی نکرد که مربوط به کدوم واحد هست، اداری یا مالی و رگباری سوالات غیر مرتبط پرسیدن و من از سوالا متوجه شدم پوزیشن بیزینس کنترلر هست!!!!! در حالیکه من برنامه ریزی و بودجه هستم. و اصلا از طرز مصاحبه و مدل حرف زدن ایشون راضی نبودم کاملا غیر حرفه ای. و ۳ سال پیش هم برای مصاحبه رفتم روز مصاحبه فهمیدن آشناهای مدیر حسابرسی تایید شده و الکی از من مصاحبه فرمالیته کردن واسه حسابداری بجای حسابرسی . گویا پوزیشن ها و واحد هارو به تفکیک بلد نیستن