برنامه نویس بک اند
تجربهٔ کاری برنامه نویس بک اند در دیجی پی — امتیاز ۱.۰ از ۵ (آبان ۱۳۹۸ تا آبان ۱۳۹۹).
دیجی پی یکی از شرکت های دیجی کالا هست. محیط کاری دچار سومدیریت وحشتناک همراه با روابط بد سازمانی هست. متاسفانه بر خلاف دیدی که HR شرکت به شما روز اول میده که محیط دوستانه هست. اختلاف های شدید سازمانی وجود داره و اکثر نیروها کمتر از یکسال شرکت رو ترک میکنن. معمولا حقوق با میزان بالا پرداخت میشه ولی دلیلش ساعت کاری بالا و عدم وجود داشتن روز تعطیل هست. در شرکت اضافه کاری پرداخت نمیشه ولی شما در ماه حداقل ۸۰ ساعت اضافه کار میکنید. همسر مدیرعامل در شرکت و در تیم های توسعه حضور داره و اعمال نظر میکنه و مخالفت با ایشون تبعات بعدی رو براتون به همراه میاره. در کل اگه به خاطر اسم دیجی کالا میخوایین همکاری کنید اصلا اینکار رو نکنید. از لحاظ تکنولوژی تقریبا به روز هستن. پلتفرم جاوا هست و از معماری مایکروسرویس استفاده میشه.
امتیاز چندمعیاره
تجربههای مشابه
کلاً قطار از توسن خالی کرده دیجی پی! داستان چیه. کلاً قطار از توسن خالی کرده دیجی پی! داستان چیه. کلاً قطار از توسن خالی کرده دیجی پی! داستان چیه کلاً قطار از توسن خالی کرده دیجی پی! داستان چیه. کلاً قطار از توسن خالی کرده دیجی پی! داستان چیه. کلاً قطار از توسن خالی کرده دیجی پی! داستان چیه. کلاً قطار از توسن خالی کرده دیجی پی! داستان چیه.
فرایند تنظیم و ساعت زمانی مصاحبه خوب بود ولی شخص مصاحبه کننده به عنوان لید دانش بالای نداشت و به دلیل دانش بالای من از موقعیت خود ترسید من این رو در میان مصاحبه متوجه شدم و بعدش هم ایمیل بهم ارسال شد عدم مطابقت
تو شرکت دیجی پی اگه تونستی فریبکار و پاچه خوار خوبی برای برخی مدیران و معاونین باشی سالهای سال میتونی تو شرکت حضور داشته باشی و مورد حمایت.چه درست کار کنی چه نکنی. پیشرفت شغلی و افزایش حقوق فقط برای افراد فوق امکان پذیر است. برخی مدیران بی کفایت فقط دنبال منافع خودشون هستن. منابع انسانی شرکت هم به نظرم فقط کار نمایشی انجام میده و در یک کلام تعطییییییل.معمولا برای نیرویی کار میکنن و وقت میزارن که بعدا برای پیشرفت شغلی خودشون خوب باشه که این نیروها اکثرا همون مدیران بی کفایت که گفتم هستن. همین مدیران بی کفایت شرکت رو به گند کشیدن و باند بازی راه انداختن. در مورد افزایش حقوق و پاداش و پیشرفت شغلی و پارکینگ و سایر مواردی که به یک نیرو اختصاص داده میشه هم همین مدیران بی کفایت نظر میدن و بستگی داره ازتون خوششون بیاد یا نه. پیشنهاد میکنم اگر دوره های بازیگری و فریبکاری و پاچه خواری ندیدید و از جای دیگه درخواست کار دارین برین همونجا .چون میاین دیجی پی و از پس موارد ذکر شده برنمیآیند و بعد از مدتی بی احترامی مدیران شروع میشه و باید بزازین برین یا اخراجتون میکنن.منابع انسانی هم که گفتم براتون هیچ کاری انجام نمیده و ممکنه بر علیه شما هم اقداماتی رو انجام بده.بیشتر منابع غیرانسانیه تا انسانی پس مراااااااقب انتخابتون باشید.
دیجیپی با تغییرات اخیر در مسیری قرار گرفته که آینده آن را بهشدت تهدید میکند. جابجاییهای گسترده، به حاشیه راندن و جایگزینی مدیران مسلط و باتجربه با افرادی کمتجربه، کم سواد و کممهارت، که اغلب از شرکتهای ناکام و وابسته به یک شرکت رانتی خاص آمدهاند، چشمانداز سازمان را تیره ساخته است. متأسفانه مدیرعامل جدید، بدون داشتن دانش، توان و تجربه کافی در حوزه فینتک، بهجای بهرهگیری از نیروهای متخصص و کارآزموده، رویکردی کوتاهمدت، مقطعی و نمایشی در پیش گرفته است. زمانی که حتی توانایی ارائه یک ساختار سازمانی مناسب وجود ندارد، یا جذب نیروها بر اساس روابط شخصی و خانوادگی صورت میگیرد و فضای سازمان به «خودی» و «ناخودی» تقسیم میشود، طبیعی است که بهجای اصلاحات استراتژیک و بهینه کاوی امور، صرفاً کاهش هزینهها و نمایشهای سطحی در دستور کار قرار گیرد. نتیجه چنین رویکردی، چیزی جز تضعیف بنیانهای اصلی شرکت فناوری-محور مالی نیست. در این میان، منابع انسانی (اگر بشود اسمش را این گذاشت) نیز بهجای ایفای نقش فعال در نگهداشت و پرورش استعدادها و صیانت از فرهنگ سازمانی، به نهادی منفعل و صرفاً دستیار اجرایی مدیرعامل تقلیل یافته است؛ نهادی که به جای آنکه ستون توسعه سازمان باشد، به یکی از عوامل تشدید بحران تبدیل شده است. واقعیت این است که آینده دیجیپی در گرو نوآوری مستمر، رصد مداوم بازار، جلوتر بودن از رقبا و کشف ورتیکال مارکتهای جدید است. در حالیکه در گذشته این شرکت بهواسطه بنیانگذارانش، با وجود اشکالاتی، حداقل در لبه فناوری حرکت میکرد، ادامه مسیر کنونی میتواند آن را به سمت کوچکشدن، ناکارآمد شدن و در نهایت انهدام کامل سوق دهد. هیاتمدیره نیز تاکنون یا به دغدغهها وقعی ننهاده و یا توان و اراده لازم برای اصلاح شرایط را از خود نشان نداده است؛ در چنین وضعیتی، شایستهتر آن است که در صورت ناتوانی در هدایت، استعفا دهند تا مسیر برای تصمیمگیریهای مؤثرتر باز شود.
تجربیات قبلی رو تائید میکنم. همسر مدیرعامل در تیم بکند هست و اعمال نظر میکنه و نیروهای قوی معمولاً زود از دیجیپی جدا میشن. اکثریت مطلق افراد زیر ۲ سال با دیجیپی همکاری میکنند که البته این تو استارتاپها تا حدی طبیعی هست. حقوقها به موقع پرداخت میشه اما یک سری از مزایایی که روز اول بهتون منابع انسانی قول میده گاهی به شکلی که بهتون قول دادن وجود خارجی ندارن (مثل وامی که بهم تو روز مصاحبه قول داده بودن اما بعداً معلوم شد کلاً به اون شکل وجود نداشته) یا اینکه گاهی مزایا پرداخت نمیشه مثل OKR که گفتند اصلاً تارگت نزدیم و فعلاً پرداخت نمیشه. بحث بیمه تکمیلیاش هم یک مقدار بینظم هست و فردی مسئولش هست که فقط یک روز در هفته هست اما با پیگیری میتونید ازش استفاده کنید اما مستقیماً به بیمه تکمیلی وصل نیستید و از طریق شرکت وصل هستید و اول سال هم یه مقدار سر اینکه میخواستند شرکت طرف قرارداد بیمه تکمیلی رو تغییر بدن بیمه تکمیلی قطع شده بود. قراردادی که امضاء میکنید رو بهتون میگن یک نسخهاش رو میدن که تا روز آخر بهتون نمیدن و عملاً نسخهای از قرارداد دست شما نیست و تو قرارداد هم جزئیات پوزیشن شما نوشته نمیشه و معلوم نیست برای چه کاری اونجا استخدام شدید اصلاً و قولهایی که منابع انسانی هم به شما داده در متن قرارداد نیستند و فقط ریز تقسیمات حقوق شما هست و کلی شرط و شروط اضافی برای شما بدون هیچ حق و حقوقی خارج از قانون کار برای شما. روابط بین افراد کاملاً تاثیرگذار هست و تیم بندی و جناح بندی وجود داره و در بسیاری موارد شده افراد سینیور و با سواد بسیار بالا رو با افراد جونیور و کاملاً بیتجربه و کم سواد در اون زمینه جایگزین میکنند و کار ماهها میخوابه و براشون مهم نیست چون به سرمایه دیجیکالا وصل هستند. فضای شرکت در ظاهر در ابتدا دوستانه هست اما همین که با هم دیگه به کوچکترین مشکلی بر بخورید رفتارهای Passive Aggressive بسیار زیادی به صورت گروهی و جناحی شما رو نشونه میگیره و پشت هم دیگه حرف زدن و دروغ گفتن بسیار زیاد هست متاسفانه و دروغها هم خیلی سریع پخش میشه به دلیل همین داستانها متاسفانه بار فنی دیجیپی نسبت به اون چیزی که از یک زیرمجموعه دیجیکالا انتظار دارید پایینتر هست. چندتا چپتر دیجیپی واقعاً ضعیف و بینظم هستند. مثلاً تیم تست اون چیزی که از Test Engineer انتظار دارید خیلی نیستند و چپترهای اجایل و دواپس هم ضعیفتر از انتظار هستند و به جای بهبود کار گاهی مانع هستند. در مورد بحث پیشرفت شغلی کاملاً به این بر میگرده که تو چه باندی باشید و اگه داخل باندبازی نشید مسیری برای پیشرفت شما وجود نداره. اکثر پوزیشنهایی که داده میشه به صورت کیلویی هست و خیلی پوزیشنهایی وجود داره که نمونهاش رو شاید هیچ جای دیگه نشنیده باشید و حتی میون خود بچهها هم بهش میخندیم و اعتراف داریم که من درآوردی هست. از نظر فنی بسته به اینکه کجا هستید و سطح الانتون چی هست ممکن هست تفاوت بکنه اما اگه سینیور هستید و تو لاین خوبی نیافتید درجا میزنید اما اگه جونیور باشید و روابط خوبی رو با بقیه برقرار کنید میتونید سریع پیشرفت کنید. این مسئله که تو کدوم لاین میافتید خیلی خیلی روی تجربیات شما میتونه اثرگذار باشه پس این رو هم در نظر بگیرید که شاید تجربیات شما فرق بکنه و بهتر یا حتی بدتر باشه. در آخر هم اگه استعفا بدید امکان داره بهتون بگن بیش از یک ماه بمونید تا کار رو به کس دیگهای تحویل بدید ولی ممکن هست تسکی سمتتون نفرستن و در آخر هم پول اون مدتی که اضافه موندید رو بهتون به همین بهانه ندن و صرفاً شما رو زاپاس نگه دارن بدون هیچ حقوقی. این برای من که پیش اومد و اگه استخدام شدید حتماً حواستون باشه که سرتون این مدلی کلاه نره و اگه استعفا دادین حتماً به این نکته توجه کنید. در مورد مصاحبه هم به نظرم مصاحبه خیلی خوب برگزار شد. من ۲ مرحله مصاحبه شدم چون مرحله اول که فنی بود بهم امتیاز بالایی داده بودن و مرحله دوم منابع انسانی هم فردی که باهام مصاحبه کرد فرد بسیار قوی و خوشبرخورد و باهوشی بود که متاسفانه از دیجیپی خیلی زود جدا شد. بعد از ۳ ماه هم Appraisal دارید که اگه قبول بشید قراردادتون یک سال دیگه تمدید میشه. خلاصه اینکه مثل هر شرکت دیگهای توش آدمهای خوب و بد و باند بازی هست. چند نفر خاص از بچهها از نظر فنی خیلی پر و باسواد هستند اما به طور عمومی از اون چیزی که از دیجیکالا انتظار دارید سطح فنی و سطح مدیریتی دیجیپی بسیار پایینتر هست. اگه اینجا قبول شدید و خواستید برید حواستون به این مواردی که گفتم باشه وگرنه به مشکلات زیادی بر میخورید طوری که ممکنه زیر یکسال خودتون استعفا بدین و آخر سر هم تجربه بدی براتون رقم بخوره و راضی ازش نباشید.
به دلیل حجم مصاحبه بالا، مصاحبه منابع انسانی و فنی در یک روز و پشت هم انجام شد. ابتدا مصاحبه منابع انسانی با معرفی شرکت و فرآیندهای داخلی سازمان شروع شد، در مورد قوانین و حقوق درخواستی صحبت شد. بعد مصاحبه فنی انجام شد که با توجه به پست درخواستی، سابقه مرتبط و کارهای انجام شده بررسی شد.تمامی سوالات و روند جلسه مطلوب و عادی بود. رفتار مصاحبه کننده ها دوستانه و حرفه ای بود. موردی که خیلی برام قابل قبول بود اینه که من مجدد هیچ فرم مصاحبه ای پر نکردم و از همون ابتدا رزومه ارسالی من تو لپ تاپ باز و بررسی میشد.