مصاحبه کننده به مباحث خیلی تسلط داشت. ازم خیلی سوال پرسید و صحبتمون بیشتر حالت گپ داشت تا مثلا سوال جواب. ازم درباره اصول SOLID پرسید و گفت برامون مهمه همه از این استفاده کنن. یسری سوالای جالبی هم پرسید مثلا اینکه هر فانکشنی که مینویسی چند خط داره و اینا؟ تقریبا هرچی پرسید رو بلد بودم یا کار کرده بودم. در کل راضی به نظر میرسید و گفت اگرقبول شی دو روز آزمایشی اینجا کار میکنی و برات یه پروژه تعریف میشه تا به صورت عملی بسنجیمت. منتهی باهام تماس نگرفتن و قبول نشدم. حتما اصول SOLID رو مسلط باشید و استرس نداشته باشید. ویژگیهایی که براشون مهم بود: به نظر نمیومد به عقاید آدم کاری داشته باشن و مصاحبه کننده تاکید داشت که فضا دوستانست
آخرین تجربهها
سوالات معمولی پرسیدند و خیلی سخت نبود ولی کلا HR خیلی حرفه ای مصاحبه نمی کرد و سوالات بی مورد میپرسید، خیلی منو منتظر گذاشتن به قدری که می خواستم شرکت را ترک کنم و بلافاصله متوجه شدند می خوام برم یکی اومد که با من مصاحبه بکنه من حقوق درخواستی را ۶.۵ ملیون خالص دریافتی ذکر کردم و در فرم هم نوشتم بعد از یه مدت تماس گرفتن و دعوت به همکاری کردند و یک هفته آزمایشی با حقوق مشغول شدم و دوره آزمایشی را با موفقیت هم تموم کردم ولی در عین ناباوری به من گفتم که حقوق خالص نمی تونن بدن و ناخالص منظورشون هست از تعجب و عصبانیت نمی دونستم چکار کنم خوشبختانه هنوز با شرکتی که کار میکردم قطع همکاری نکرده بودم مدیر منابع انسانیشون انسان با شخصیتی بود و کلی با من صحبت کرد ولی دیگه نمیتونستم به این سیستم اعتماد کنم و شرکت را ترک کردم حقوق آن یک هفته را با اینکه تسک شرکت را انجام داده بودم پرداخت نکردن همه چیز را کاملا کلیر کنید با HR و قبل از عقد قرار داد کارتون را با شرکت شروع نکنید
مصاحبه دو مرحله داشت اول یه فرم پیش مصاحبه پر کردم و حدود ۲۰ دقیقه طول کشید تا مسئول مصاحبه بیاد نفر اول مدیر فنی شرکت بود و نفر دوم مدیر منابع انسانی هر دو نفر به شدت محترم بودن فقط گویا این ذهنیت رو داشتن که باید شما رو از کار کردن بترسونن و انقدر کارشون رو عجیب جلوه بدن که اصلا بترسی بری اونجا کل روند مصاحبه حدود ۱.۵ ساعت طول کشید و بعدش هم که رد کردن و طبق رسم شرکت های ایرانی نتیجه رد شدن رو اعلام نکردن خیلی خوب میشد که شرکت ها با فرد مصاحبه شده ارتباط برقرار میکردن و نقاط ضعف و قوتش رو برای خود شخص بیان میکردن تا بتونه خودش رو تقویت کنه
با آقایی که ظاهرا CTO اول یا اصلی شرکت بود صحبت کردیم و ایشون بنظرم خیلی گنده نمایی داشت از کاراشون !!! بعد از تجربیات و کارهایی که انجام دادم پرسیدن و آخرش فهمیدم مدیر فنی نمی خوان و یه چیزی شبیه به product owner و کیسه بوکس که به مسایل فنی هم آشنایی داره و بتونه دعوا و درگیری هایی که توی پروژه بین بچه های برنامه نویس پیش میاد رو حل و فصل کنه. مثلا ایشون پرسید به ساختار Rest API آشنایی داری ؟ گفتم بله … گفت توی پروژه هامون بچه های فنی زیاد سر این مسایل درگیری دارن و هیچکدوم زیر بار نمیرن و شما باید بهترین روش رو انتخاب کنی , البته با هماهنگی من …. که من متوجه نشدم اگر مدیر فنی مستقل هستم چرا همش با کسی دیگه خط به خط کارهارو هماهنگ کنم و تایید بگیرم و دقیقا همون فرض product owner برای این پوزیشن قابل تعریف بود. مدیر منابع انسانی هم دیر تشریف آوردن برای مصاحبه و همش از داخل اطاق کارشناسان منابع انسانی رو با فریاد صدا می زدن که کارهاش رو انجام بدن و اعصابم نمی کشید و خواستم بیخیال بشم برم این رفتارهارو دیدم ولی گفتم بمونم و صحبت کردم باهاشون و سریع اومدم بیرون ! ظاهرا همه روال از پیش تعیین شده و حتی اگر مدیر فنی هم بگیرن باید حرف های مدیر اصلی رو گوش بده و از خودش نظر یا استقلالی نداره و باید از ایشون خط بگیره ! یک رقم بالایی سفته گفتن ازم میگیرن که بنظر من خودکشی محض بود و فکر کنم بخاطر عنوان مدیریت فنی اش بود فضای شرکت خیلی گرفته و تنگ بود , من نشسته بودم کنار میز پرسنل منتظر وقت مصاحبه و اطاق جلسه هم نداشتن ظاهرا ویژگیهایی که براشون مهم بود: تاخیر براشون خیلی مهم بود ساعت کاری منعطف نداشتن
ابتدا یک شخصی از طرف واحد منابع انسانی شرکت توی لینکدین به من پیام داد و از من خواست تا رزومه ی خودمو براشون بفرستم بعد از اینکه فرستادم با پرسیدن چند تا سوال مثل محل سکونت و علاقمندیای شغلیم ؛ از بنده خواست تا در مصاحبه شرکت کنم.از وقتی وارد شرکت شدم متوجه شدم که تعداد پرسنل شرکت کم نیست و برای پرسنل هر تیم لوگوی بانمکی رو طراحی کرده بودن و درون همون قسمت به دیوار زده بودند. حتی بر روی تخته وایت بوردهای راهرو هم جمله های انگیزشی با مزه ای نوشته بودند که نشون میداد خیلی هم فضای خشکی نداره. بعد از اینکه فرمم را پر کردم ؛ به اتاق مصاحبه راهنمایی شدم و بعد از اندکی صبر آقای اومدن و بعد از اینکه خودشون و معرفی کردند مصاحبه فنی شروع شد .بیشتر سوالات چالش هایی بود که ممکنه توی کار برای ما و روابطمون با بچه های برنامه نویس پیش بیاد و داشتن دانش IT خیلی میتونست کمکم بیاد که متاسفانه اونقدر دانش فنی و برنامه نویسی نداشتم. در ادامه مصاحبه با منابع انسانی انجام شد که میشه گفت هم سوالات روان شناسی داشت هم سوالات چالشی و تاکیید منابع انسانی بر روی شخصیت نفراتی هست که در مصاحبه شرکت میکنند. مسعله ای که وجود داره و شما باید بدونید اینه که منابع انسانی به شرکتهای سابق شما حتما زنگ میزنن برای تحقیق حتماً استعلام میگیرند . داشتن دانش IT براشون مهمه . ویژگیهایی که براشون مهم بود: صداقت
من قبل از حضور در مصاحبه این صفحه رو دیده بودم با شک و تردید رفتم گفتم شاید بقیه از سر شیطنت در مورد اینجا بدگویی کردن متاسفانه دیدم که تاخیر در روند مصاحبه و رفتار نامناسب بخش منابع انسانی شرکت حقیقت محض هستش! فردیکه برای مصاحبه فنی اومده بود بیشتر از من استرس داشت و تسلط خوبی به روال مصاحبه فنی و تشخیص سطح اطلاعات فنی کارجو نداشت و اونقدر سوالات ابتدایی و خنده داری پرسید که واقعا جذاب نبود این جلسه برام. آخرش هم قوانین شرکت و قرارداد و این مسایل صحبت شد که بقیه تو نظرات گفته بودن. مثل سفته بدون رسید و قرار داد تک نسخه ای و پرداخت حقوق با تاخیر در اواسط ماه بعد. هنوز جواب ندادن ولی من کنسل خواهم کرد. نه شرایط کار خوب بود و نه جو و محیط شرکت و بوی بد چاه که واقعا تو ذوق میزد شدیدا و اینکه شرکت بد مسیر و از میدان صنعت کلی فاصله داشت و تاکسی نبود براش! نظرات دیگران رو مطالعه کنید. کاملا و عینا همان شرایط مصاحبه و شرکت است ویژگیهایی که براشون مهم بود: تاخیر مهم بود که ساعت کاری شناور هم نداشتن
جلسه مصاحبه با نفرات فنی خیلی کلی بود. چیکار کردی. چه کارایی بلدی. از خودت بگو. در همین حد. بعدش هم مسئول منابع انسانی کلی تعریف کرد از شرکت و گفت که چه امکانات و مزایایی میدن. بعد از اون دوره تستی شرکت شروع شد. البته نمیدونستم که دوره تستی هم هست ولی از روز اول کار فهمیدم که یک هفته برای تست هست. به من یه پروژه داده شد و از من خواسته شد که انجامش بدم. ولی هرچقدر که سعی میکردم با مسئول ارتباط برقرار کنم، خیلی بازخوردی دریافت نمیکردم. روز سوم یا چهارم درخواست دادم که نتیجه کار من رو بررسی کنند ولی فقط گفتن که بر اساس قانون شرکت باید یک هفته رو بگذرونیم. در نهایت با پیگیری خودم از منابع انسانی خواستم که نتیجه رو جویا بشن تا دوره بی جهت طولانی نشه. روز پنجم منابع انسانی من رو خواست و گفتن که شما از نظر فنی رد شدید. با توجه به جریانی که در شرکت وجود داشت ابدا سعی نکردم دلیل رو جویا بشم. چیزی که من در مورد شرکت ها متوجه شدم اینه که کلا نباید انتظار داشته باشین که دلیل رد شدنتون رو بگن چون ممکنه دچار چالش بشن. حداکثر در حد یک کلمه میگن که شما از نظر فنی رد شدید. ظاهرا هیچ وقت گفته نمیشه که منابع انسانی به خاطر حقوق درخواستی یا موضوع دیگری شما رو رد کرده. من شخصا معتقدم که اگر فرد مصاحبه کننده تجربه و توانایی کافی رو داشته باشه، با یک مصاحبه چند ساعته هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی میتونه به توانایی شما پی ببره. بعد از این تجربه تقریبا دیگه درخواست شرکتهایی که دوره تستی دارن رو قبول نکردم. اگر شما قبول میکنید حتما قبلش درخواست بدین که برای همین دوره قرارداد بسته شه و به خاطرش حقوق دریافت کنید. ویژگیهایی که براشون مهم بود: بحثی نشد.
برای مصاحبه برنامه نویس back-end به این شرکت رفته بودم که واقعا از بی نظمی و معطلی کلافه شدم. کلی آدم تو راهرورها و اطاق های شرکت بود و محیط بسیار خشک و زننده ای ایجاد کرده بود. اول با مسئول فنی شرکت مصاحبه کردم و کلی سوالات ساده پرسید که معلوم بود اصلا سطح سواد کافی نداره و اطلاعاتش کامل نبود. بعد با مسئول منابع انسانی و کلی ایشون وعده داد و از مزایای شرکت گفت و اینکه قوانین چیه و قرارداد و غیره یکی از دوستان من از پرسنل این شرکت هستش و در مورد قوانین و مزایا پرسیدم که گفت دروغ محضه و اکثرا ناراضی هستن. ظاهرا حرف و عمل این شرکت یکی نیست و گول منابع انسانی رو نخورید … از همه هم چندین میلیون سفته میگیرن بدون رسید و قرارداد کل پرسنل توی راهرو نشستن و محیط دفترش خیلی عجیب و اعصاب خرد کن هستش. انگار توی راه پله نشستی داری کار می کنی !!! اگر حوصله کار توی فضای اینجوری رو دارید سریع نیرو جذب می کنن و خیلی دنبال کارمند هستند
برای گرافیست رفتم مصاحبه. مصاحبه اولم با خانمی بود که مسئول گرافیک شرکت بود. سوالات عادی در زمینه ی گرافیک و نرم افزارها و مولتی تسک بودن و غیره. مصاحبه بعدی با مدیر منابع انسانی بود. بعد از اینکه رزومه ی منو نگاه کردن در حالی که من توی اتاقشون نشسته بودم با فریاد دو تا از بچه های منابع انسانی رو صدا زدن که بیان . بعد به یه خانمی که فکر کنمکارشناس منابع انسانی بود گفتن که توی همون اتاق با من مصاحبه کنه. سوالای عادی منابع انسانی رو پرسیدن. اون آقا هم داشت نگاه میکرد به مصاحبه ! بعد هموم آقا خیلی ناگهانی و تند تند شروع کردن به یه سری سوالات راجع به سربازی و اینا. نمیدونستم با کدومشدن باید صحبت کنم ! تا حالا مصاحبه اینجوری نرفته بودم ! زیاد سلسله مراتبی نیستن و به تظر نمیاد سیستم ایمیل داخلی یا پیام داخلی یا تلفن داشته باشن ! اگر کسی برای مصاحبه دعوت شد اینجا بدونه که مصاحبه ش دیرتر شروع میشه. خیلی عجله نکنین که سر موقع برسین !! مصاحبه ی تخصصیشون خوبه ولی منابع انسانیشون خیلی معمولیه. اتاق جلسه ندارن و همه ی کارها رو توی یه اتاق انجام میدن انگار. زیاد منظم به نظر نمیرسیدن. ممتظر نباشین فیدبک مصاحبه بهتون بدن. اگه حس خوب نگرفتین از مصاحبه برین و جاهای دیگه هم مصاحبه کنین! ویژگیهایی که براشون مهم بود: سر وقت اومدن و رفتن سیگاری نبودن !
وارد شرکت شدم خیلی خوش برخورد بودن. همزمان دو نفر وارد جلسه مصاحبه شدن و یکیشون مسئول تیم فنی بود و یه خانم مسئول HR بودن . شروع کردم از خودم گفتم و از پروژه ها و سابقه ام گفتم (پروژه هایی که کاربرشون بیشتر از ۵۰۰هزارتا بود) . مسئول فنی چنتا سوال کلی پرسید مثلا از چه ورژن کنترلی استفاده میکنی و در زمینه دید کاربری چقد تجربه داری یا مثلا چنتا سوال تیم ورک … در کل خیلی مصاحبه آسونی و کلی بود بعد از اینکه سوالهای مسئول فنی تموم شد مسئول HR یه سری سوال های غیر مرتبط و عجیب میپرسید! مثلا دست آورد هات تا الان چی بودن!یا اینکه دقیقا چه مشکلاتی شرکت قبلی داشت که میخوای بیای بیرون(تا جایی که میشد به شرکت لطمه وارد نشه توضیح دادم ولی به صورت دقیق میخواست از وضعیت شرکت سر در بیاره) ! و یه سری سوال های روتین که منابع انسانی میپرسه مثل اینکه چند سال آینده خودت رو چجوری میبینی یا محیط کار ایده ال ات چجوریه… (در طول مصاحبه که با مسئول فنی صحبت میکردم مسئول HR یه بند بهم نگاه میکرد و نمیدونم دلیل اینکه با هم وارد مصاحبه شدن چی بود!) نمیدونم خیلی عجیب بودن کلا مصاحبه فنی خاصی که نداشتم چنتا سوال ساده هم مسئول منابع انسانی پرسید. و گفتن هفته بعد حتما بهتون خبر منفی یا مثبت میدیم که بعد از گذشت ۲ هفته هنوز خبری ندادن.
سخت ترین سوالات در مورد تجهیزاتی که خودشون دقیقا ده روزم نبود که وارد کرده بودن و خودشون هم اطلاع کافی در موردش نداشتن در کل فقط قصد استخدام نداشتن اما توو سایت قسمت استخدام دارن رزومه م رو حتی یک بار هم نخونده بودن یا اینکه کلا دانلود نکرده بودن سوالات خیلی غیرمنتظره بود برخورد هم کاملا مهلوم بود الکی مهربانانه بود اما معلوم بود قصد استخدام نداشتن پارتی داشته باش ویژگیهایی که براشون مهم بود: هیچ
این شرکت پیمانکار گرید ۱ نفت، گاز و پتروشیمی هست، قبلا شنیده بودم که شرکت خوبی هست. من قبلا در شرکت کارفرمای نفت و گاز کار میکردم. سرپرست مناقصات باهام مصاحبه کرد و از روند کارشون به طور کامل گفت. از من هم پرسید که چه کارایی تو دفتر کارفرما کردم. حتی دوستانه بهم پیشنهاد داد و اسم دوتا نرم افزار گفت که گفت بهتره یاد بگیری ولی طوری نیست بلد نیستی جو شرکت تو یه ساعتی که من بودم اروم بود و همه طبقات تمیز و مرتب بود. بعد یک هفته تماس گرفتن که در مصاحبه اول قبول شدی و برای مصاحبه دوم بتید بیای با مدیر مالی و منابع انسانی به خاطر یک سری از مسایل خودم قبول نکردم.
دوساعت فرم روانشناسی پر کردم مدیر منابع انسانیش یه سری سوالای عجیب پرسید. سوالای خصوصی پرسیدند. یه جورایی به تمسخر گرفته بودند انگار. امیدوارم مدیر عامل این شرکت به جای استفاده اون همه نیروی ناکارامد که فقط داشتن چرخ میزدن دو سه تا نیروی خوب استفاده کنه.
اول یک فرم استخدام ۶ صفحه ای رو گذاشتن روبروم و گفتن تکمیل کن. از شخصی ترین و جزئی ترین سوالات مربوط به زندگیم داخلش بود. بعد یه آزمون به اصطلاح روانشناسی که ۱۸۰_۱۹۰ تا سوال داشت رو باید توی نیم ساعت جواب میدادم. که مونده بودم تو سوال مثلا ۱۶۹ به چه درکی از روحیه و روان من میرسیدن که تو سوال ۵۰ نمیتونستن برسن. بعد از اون رفتم واسه مصاحبه. سه نفره فوق نابلد شروع کردن به سوال پرسیدن جوری که انگار دزد گرفتن. فوق العاده ناحرفه ای و خجالت اور. طوری رفتار میکردن که انگار من مجرمم و اونا قاضی. کلا هر حرفی میزدم یه جوری منفی برداشت میکردن و قضاوتم میکردن. بعد از اون گفتن بدم واسه تست عملی. فاجعه این بود که فایلی ازش میخواستن تست عملی بگیرن مشکل دار بود و خودشون هم مشکلش رو نمیدونستن جیه و انتظار داشتن من جواب صحیح بیارم. کلا از تهران شیمی خیلی بعید بود همچین مصاحبه افتضاحی.
مصاحبه تخصصی انجام شد، سوالاتی که پرسیدند مشخص بود که مدیر تیم مارکتینگ به این حوزه آشنایی کامل دارند و وظایف رو کاملا تشریح کردند. دو مرحله مصاحبه داشتم مرحله دوم با مدیر سئوی مجموعه بود که اتفاقا مصاحبه حرفه ای و در عین حال صمیمی ای بود.
روند مصاحبه خیلی دوستانه بود. سوالات تخصصی درباره کار و اخلاقیات و روحیه کاری. مصاحبه کننده بسیار حرفه ای بود و همه چیز به دور از استرس سپری شد. سازوکار شرکت کاملا مشخص بود و مشخص بود که چه وظایفی نیاز دارند و چه کاری باید انجام داد.
سوالاتی در مورد اخرین حقوق ، سابقه کار ، مدرک تحصیلی ، اخلاقیات ،ساعت کاری محل زندگی ، مهارت هایی که بلدی ، توی محل کار قبلیت چه چیزایی مشاوره میدادی ، فروشندگی موبایل کدوم فروشگاه بود
برخورد مناسبی داشتند فقط تاخیر حضورشون در جلسه زیاد بود که تقریبا همه شرکت های بزرگ به همین منوال هست, تماس گرفتن برای حضور آزمایشی و قرارداد، ولی در همون فاصله جای دیگری مشغول شده بودم
عالی بود خیلی خوش صحبت و محترمانه مصاحبه انجام شد و خیلی همدلانه بودند و کاملا راضیم از همه چی.محیط کاملا حرفه ای و دوستانه ای دارد و مدیران با تجربه و دلسوز به همراه کارمندان کاری و مهربان.
قبل از مصاحبه و در اولین تماس تلفنی که با بنده داشتند، هر آن چیزی که برای مصاحبه نیاز بود به من اعلام فرمودند تا مصاحبه به جلسه دوم نکشد. و فقط در یک جلسه مصاحبه، تمام مراحل مصاحبه انجام شد. منظورم مصاحبه عمومی و تخصصی و مصاحبه با مسئولین مرتبط.
مصاحبه کننده به مباحث خیلی تسلط داشت. ازم خیلی سوال پرسید و صحبتمون بیشتر حالت گپ داشت تا مثلا سوال جواب. ازم درباره اصول SOLID پرسید و گفت برامون مهمه همه از این استفاده کنن. یسری سوالای جالبی هم پرسید مثلا اینکه هر فانکشنی که مینویسی چند خط داره و اینا؟ تقریبا هرچی پرسید رو بلد بودم یا کار کرده بودم. در کل راضی به نظر میرسید و گفت اگرقبول شی دو روز آزمایشی اینجا کار میکنی و برات یه پروژه تعریف میشه تا به صورت عملی بسنجیمت. منتهی باهام تماس نگرفتن و قبول نشدم. حتما اصول SOLID رو مسلط باشید و استرس نداشته باشید. ویژگیهایی که براشون مهم بود: به نظر نمیومد به عقاید آدم کاری داشته باشن و مصاحبه کننده تاکید داشت که فضا دوستانست
سوالات معمولی پرسیدند و خیلی سخت نبود ولی کلا HR خیلی حرفه ای مصاحبه نمی کرد و سوالات بی مورد میپرسید، خیلی منو منتظر گذاشتن به قدری که می خواستم شرکت را ترک کنم و بلافاصله متوجه شدند می خوام برم یکی اومد که با من مصاحبه بکنه من حقوق درخواستی را ۶.۵ ملیون خالص دریافتی ذکر کردم و در فرم هم نوشتم بعد از یه مدت تماس گرفتن و دعوت به همکاری کردند و یک هفته آزمایشی با حقوق مشغول شدم و دوره آزمایشی را با موفقیت هم تموم کردم ولی در عین ناباوری به من گفتم که حقوق خالص نمی تونن بدن و ناخالص منظورشون هست از تعجب و عصبانیت نمی دونستم چکار کنم خوشبختانه هنوز با شرکتی که کار میکردم قطع همکاری نکرده بودم مدیر منابع انسانیشون انسان با شخصیتی بود و کلی با من صحبت کرد ولی دیگه نمیتونستم به این سیستم اعتماد کنم و شرکت را ترک کردم حقوق آن یک هفته را با اینکه تسک شرکت را انجام داده بودم پرداخت نکردن همه چیز را کاملا کلیر کنید با HR و قبل از عقد قرار داد کارتون را با شرکت شروع نکنید
مصاحبه دو مرحله داشت اول یه فرم پیش مصاحبه پر کردم و حدود ۲۰ دقیقه طول کشید تا مسئول مصاحبه بیاد نفر اول مدیر فنی شرکت بود و نفر دوم مدیر منابع انسانی هر دو نفر به شدت محترم بودن فقط گویا این ذهنیت رو داشتن که باید شما رو از کار کردن بترسونن و انقدر کارشون رو عجیب جلوه بدن که اصلا بترسی بری اونجا کل روند مصاحبه حدود ۱.۵ ساعت طول کشید و بعدش هم که رد کردن و طبق رسم شرکت های ایرانی نتیجه رد شدن رو اعلام نکردن خیلی خوب میشد که شرکت ها با فرد مصاحبه شده ارتباط برقرار میکردن و نقاط ضعف و قوتش رو برای خود شخص بیان میکردن تا بتونه خودش رو تقویت کنه
با آقایی که ظاهرا CTO اول یا اصلی شرکت بود صحبت کردیم و ایشون بنظرم خیلی گنده نمایی داشت از کاراشون !!! بعد از تجربیات و کارهایی که انجام دادم پرسیدن و آخرش فهمیدم مدیر فنی نمی خوان و یه چیزی شبیه به product owner و کیسه بوکس که به مسایل فنی هم آشنایی داره و بتونه دعوا و درگیری هایی که توی پروژه بین بچه های برنامه نویس پیش میاد رو حل و فصل کنه. مثلا ایشون پرسید به ساختار Rest API آشنایی داری ؟ گفتم بله … گفت توی پروژه هامون بچه های فنی زیاد سر این مسایل درگیری دارن و هیچکدوم زیر بار نمیرن و شما باید بهترین روش رو انتخاب کنی , البته با هماهنگی من …. که من متوجه نشدم اگر مدیر فنی مستقل هستم چرا همش با کسی دیگه خط به خط کارهارو هماهنگ کنم و تایید بگیرم و دقیقا همون فرض product owner برای این پوزیشن قابل تعریف بود. مدیر منابع انسانی هم دیر تشریف آوردن برای مصاحبه و همش از داخل اطاق کارشناسان منابع انسانی رو با فریاد صدا می زدن که کارهاش رو انجام بدن و اعصابم نمی کشید و خواستم بیخیال بشم برم این رفتارهارو دیدم ولی گفتم بمونم و صحبت کردم باهاشون و سریع اومدم بیرون ! ظاهرا همه روال از پیش تعیین شده و حتی اگر مدیر فنی هم بگیرن باید حرف های مدیر اصلی رو گوش بده و از خودش نظر یا استقلالی نداره و باید از ایشون خط بگیره ! یک رقم بالایی سفته گفتن ازم میگیرن که بنظر من خودکشی محض بود و فکر کنم بخاطر عنوان مدیریت فنی اش بود فضای شرکت خیلی گرفته و تنگ بود , من نشسته بودم کنار میز پرسنل منتظر وقت مصاحبه و اطاق جلسه هم نداشتن ظاهرا ویژگیهایی که براشون مهم بود: تاخیر براشون خیلی مهم بود ساعت کاری منعطف نداشتن
ابتدا یک شخصی از طرف واحد منابع انسانی شرکت توی لینکدین به من پیام داد و از من خواست تا رزومه ی خودمو براشون بفرستم بعد از اینکه فرستادم با پرسیدن چند تا سوال مثل محل سکونت و علاقمندیای شغلیم ؛ از بنده خواست تا در مصاحبه شرکت کنم.از وقتی وارد شرکت شدم متوجه شدم که تعداد پرسنل شرکت کم نیست و برای پرسنل هر تیم لوگوی بانمکی رو طراحی کرده بودن و درون همون قسمت به دیوار زده بودند. حتی بر روی تخته وایت بوردهای راهرو هم جمله های انگیزشی با مزه ای نوشته بودند که نشون میداد خیلی هم فضای خشکی نداره. بعد از اینکه فرمم را پر کردم ؛ به اتاق مصاحبه راهنمایی شدم و بعد از اندکی صبر آقای اومدن و بعد از اینکه خودشون و معرفی کردند مصاحبه فنی شروع شد .بیشتر سوالات چالش هایی بود که ممکنه توی کار برای ما و روابطمون با بچه های برنامه نویس پیش بیاد و داشتن دانش IT خیلی میتونست کمکم بیاد که متاسفانه اونقدر دانش فنی و برنامه نویسی نداشتم. در ادامه مصاحبه با منابع انسانی انجام شد که میشه گفت هم سوالات روان شناسی داشت هم سوالات چالشی و تاکیید منابع انسانی بر روی شخصیت نفراتی هست که در مصاحبه شرکت میکنند. مسعله ای که وجود داره و شما باید بدونید اینه که منابع انسانی به شرکتهای سابق شما حتما زنگ میزنن برای تحقیق حتماً استعلام میگیرند . داشتن دانش IT براشون مهمه . ویژگیهایی که براشون مهم بود: صداقت
من قبل از حضور در مصاحبه این صفحه رو دیده بودم با شک و تردید رفتم گفتم شاید بقیه از سر شیطنت در مورد اینجا بدگویی کردن متاسفانه دیدم که تاخیر در روند مصاحبه و رفتار نامناسب بخش منابع انسانی شرکت حقیقت محض هستش! فردیکه برای مصاحبه فنی اومده بود بیشتر از من استرس داشت و تسلط خوبی به روال مصاحبه فنی و تشخیص سطح اطلاعات فنی کارجو نداشت و اونقدر سوالات ابتدایی و خنده داری پرسید که واقعا جذاب نبود این جلسه برام. آخرش هم قوانین شرکت و قرارداد و این مسایل صحبت شد که بقیه تو نظرات گفته بودن. مثل سفته بدون رسید و قرار داد تک نسخه ای و پرداخت حقوق با تاخیر در اواسط ماه بعد. هنوز جواب ندادن ولی من کنسل خواهم کرد. نه شرایط کار خوب بود و نه جو و محیط شرکت و بوی بد چاه که واقعا تو ذوق میزد شدیدا و اینکه شرکت بد مسیر و از میدان صنعت کلی فاصله داشت و تاکسی نبود براش! نظرات دیگران رو مطالعه کنید. کاملا و عینا همان شرایط مصاحبه و شرکت است ویژگیهایی که براشون مهم بود: تاخیر مهم بود که ساعت کاری شناور هم نداشتن
جلسه مصاحبه با نفرات فنی خیلی کلی بود. چیکار کردی. چه کارایی بلدی. از خودت بگو. در همین حد. بعدش هم مسئول منابع انسانی کلی تعریف کرد از شرکت و گفت که چه امکانات و مزایایی میدن. بعد از اون دوره تستی شرکت شروع شد. البته نمیدونستم که دوره تستی هم هست ولی از روز اول کار فهمیدم که یک هفته برای تست هست. به من یه پروژه داده شد و از من خواسته شد که انجامش بدم. ولی هرچقدر که سعی میکردم با مسئول ارتباط برقرار کنم، خیلی بازخوردی دریافت نمیکردم. روز سوم یا چهارم درخواست دادم که نتیجه کار من رو بررسی کنند ولی فقط گفتن که بر اساس قانون شرکت باید یک هفته رو بگذرونیم. در نهایت با پیگیری خودم از منابع انسانی خواستم که نتیجه رو جویا بشن تا دوره بی جهت طولانی نشه. روز پنجم منابع انسانی من رو خواست و گفتن که شما از نظر فنی رد شدید. با توجه به جریانی که در شرکت وجود داشت ابدا سعی نکردم دلیل رو جویا بشم. چیزی که من در مورد شرکت ها متوجه شدم اینه که کلا نباید انتظار داشته باشین که دلیل رد شدنتون رو بگن چون ممکنه دچار چالش بشن. حداکثر در حد یک کلمه میگن که شما از نظر فنی رد شدید. ظاهرا هیچ وقت گفته نمیشه که منابع انسانی به خاطر حقوق درخواستی یا موضوع دیگری شما رو رد کرده. من شخصا معتقدم که اگر فرد مصاحبه کننده تجربه و توانایی کافی رو داشته باشه، با یک مصاحبه چند ساعته هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی میتونه به توانایی شما پی ببره. بعد از این تجربه تقریبا دیگه درخواست شرکتهایی که دوره تستی دارن رو قبول نکردم. اگر شما قبول میکنید حتما قبلش درخواست بدین که برای همین دوره قرارداد بسته شه و به خاطرش حقوق دریافت کنید. ویژگیهایی که براشون مهم بود: بحثی نشد.
برای مصاحبه برنامه نویس back-end به این شرکت رفته بودم که واقعا از بی نظمی و معطلی کلافه شدم. کلی آدم تو راهرورها و اطاق های شرکت بود و محیط بسیار خشک و زننده ای ایجاد کرده بود. اول با مسئول فنی شرکت مصاحبه کردم و کلی سوالات ساده پرسید که معلوم بود اصلا سطح سواد کافی نداره و اطلاعاتش کامل نبود. بعد با مسئول منابع انسانی و کلی ایشون وعده داد و از مزایای شرکت گفت و اینکه قوانین چیه و قرارداد و غیره یکی از دوستان من از پرسنل این شرکت هستش و در مورد قوانین و مزایا پرسیدم که گفت دروغ محضه و اکثرا ناراضی هستن. ظاهرا حرف و عمل این شرکت یکی نیست و گول منابع انسانی رو نخورید … از همه هم چندین میلیون سفته میگیرن بدون رسید و قرارداد کل پرسنل توی راهرو نشستن و محیط دفترش خیلی عجیب و اعصاب خرد کن هستش. انگار توی راه پله نشستی داری کار می کنی !!! اگر حوصله کار توی فضای اینجوری رو دارید سریع نیرو جذب می کنن و خیلی دنبال کارمند هستند
برای گرافیست رفتم مصاحبه. مصاحبه اولم با خانمی بود که مسئول گرافیک شرکت بود. سوالات عادی در زمینه ی گرافیک و نرم افزارها و مولتی تسک بودن و غیره. مصاحبه بعدی با مدیر منابع انسانی بود. بعد از اینکه رزومه ی منو نگاه کردن در حالی که من توی اتاقشون نشسته بودم با فریاد دو تا از بچه های منابع انسانی رو صدا زدن که بیان . بعد به یه خانمی که فکر کنمکارشناس منابع انسانی بود گفتن که توی همون اتاق با من مصاحبه کنه. سوالای عادی منابع انسانی رو پرسیدن. اون آقا هم داشت نگاه میکرد به مصاحبه ! بعد هموم آقا خیلی ناگهانی و تند تند شروع کردن به یه سری سوالات راجع به سربازی و اینا. نمیدونستم با کدومشدن باید صحبت کنم ! تا حالا مصاحبه اینجوری نرفته بودم ! زیاد سلسله مراتبی نیستن و به تظر نمیاد سیستم ایمیل داخلی یا پیام داخلی یا تلفن داشته باشن ! اگر کسی برای مصاحبه دعوت شد اینجا بدونه که مصاحبه ش دیرتر شروع میشه. خیلی عجله نکنین که سر موقع برسین !! مصاحبه ی تخصصیشون خوبه ولی منابع انسانیشون خیلی معمولیه. اتاق جلسه ندارن و همه ی کارها رو توی یه اتاق انجام میدن انگار. زیاد منظم به نظر نمیرسیدن. ممتظر نباشین فیدبک مصاحبه بهتون بدن. اگه حس خوب نگرفتین از مصاحبه برین و جاهای دیگه هم مصاحبه کنین! ویژگیهایی که براشون مهم بود: سر وقت اومدن و رفتن سیگاری نبودن !
وارد شرکت شدم خیلی خوش برخورد بودن. همزمان دو نفر وارد جلسه مصاحبه شدن و یکیشون مسئول تیم فنی بود و یه خانم مسئول HR بودن . شروع کردم از خودم گفتم و از پروژه ها و سابقه ام گفتم (پروژه هایی که کاربرشون بیشتر از ۵۰۰هزارتا بود) . مسئول فنی چنتا سوال کلی پرسید مثلا از چه ورژن کنترلی استفاده میکنی و در زمینه دید کاربری چقد تجربه داری یا مثلا چنتا سوال تیم ورک … در کل خیلی مصاحبه آسونی و کلی بود بعد از اینکه سوالهای مسئول فنی تموم شد مسئول HR یه سری سوال های غیر مرتبط و عجیب میپرسید! مثلا دست آورد هات تا الان چی بودن!یا اینکه دقیقا چه مشکلاتی شرکت قبلی داشت که میخوای بیای بیرون(تا جایی که میشد به شرکت لطمه وارد نشه توضیح دادم ولی به صورت دقیق میخواست از وضعیت شرکت سر در بیاره) ! و یه سری سوال های روتین که منابع انسانی میپرسه مثل اینکه چند سال آینده خودت رو چجوری میبینی یا محیط کار ایده ال ات چجوریه… (در طول مصاحبه که با مسئول فنی صحبت میکردم مسئول HR یه بند بهم نگاه میکرد و نمیدونم دلیل اینکه با هم وارد مصاحبه شدن چی بود!) نمیدونم خیلی عجیب بودن کلا مصاحبه فنی خاصی که نداشتم چنتا سوال ساده هم مسئول منابع انسانی پرسید. و گفتن هفته بعد حتما بهتون خبر منفی یا مثبت میدیم که بعد از گذشت ۲ هفته هنوز خبری ندادن.
سخت ترین سوالات در مورد تجهیزاتی که خودشون دقیقا ده روزم نبود که وارد کرده بودن و خودشون هم اطلاع کافی در موردش نداشتن در کل فقط قصد استخدام نداشتن اما توو سایت قسمت استخدام دارن رزومه م رو حتی یک بار هم نخونده بودن یا اینکه کلا دانلود نکرده بودن سوالات خیلی غیرمنتظره بود برخورد هم کاملا مهلوم بود الکی مهربانانه بود اما معلوم بود قصد استخدام نداشتن پارتی داشته باش ویژگیهایی که براشون مهم بود: هیچ
این شرکت پیمانکار گرید ۱ نفت، گاز و پتروشیمی هست، قبلا شنیده بودم که شرکت خوبی هست. من قبلا در شرکت کارفرمای نفت و گاز کار میکردم. سرپرست مناقصات باهام مصاحبه کرد و از روند کارشون به طور کامل گفت. از من هم پرسید که چه کارایی تو دفتر کارفرما کردم. حتی دوستانه بهم پیشنهاد داد و اسم دوتا نرم افزار گفت که گفت بهتره یاد بگیری ولی طوری نیست بلد نیستی جو شرکت تو یه ساعتی که من بودم اروم بود و همه طبقات تمیز و مرتب بود. بعد یک هفته تماس گرفتن که در مصاحبه اول قبول شدی و برای مصاحبه دوم بتید بیای با مدیر مالی و منابع انسانی به خاطر یک سری از مسایل خودم قبول نکردم.
دوساعت فرم روانشناسی پر کردم مدیر منابع انسانیش یه سری سوالای عجیب پرسید. سوالای خصوصی پرسیدند. یه جورایی به تمسخر گرفته بودند انگار. امیدوارم مدیر عامل این شرکت به جای استفاده اون همه نیروی ناکارامد که فقط داشتن چرخ میزدن دو سه تا نیروی خوب استفاده کنه.
اول یک فرم استخدام ۶ صفحه ای رو گذاشتن روبروم و گفتن تکمیل کن. از شخصی ترین و جزئی ترین سوالات مربوط به زندگیم داخلش بود. بعد یه آزمون به اصطلاح روانشناسی که ۱۸۰_۱۹۰ تا سوال داشت رو باید توی نیم ساعت جواب میدادم. که مونده بودم تو سوال مثلا ۱۶۹ به چه درکی از روحیه و روان من میرسیدن که تو سوال ۵۰ نمیتونستن برسن. بعد از اون رفتم واسه مصاحبه. سه نفره فوق نابلد شروع کردن به سوال پرسیدن جوری که انگار دزد گرفتن. فوق العاده ناحرفه ای و خجالت اور. طوری رفتار میکردن که انگار من مجرمم و اونا قاضی. کلا هر حرفی میزدم یه جوری منفی برداشت میکردن و قضاوتم میکردن. بعد از اون گفتن بدم واسه تست عملی. فاجعه این بود که فایلی ازش میخواستن تست عملی بگیرن مشکل دار بود و خودشون هم مشکلش رو نمیدونستن جیه و انتظار داشتن من جواب صحیح بیارم. کلا از تهران شیمی خیلی بعید بود همچین مصاحبه افتضاحی.
مصاحبه تخصصی انجام شد، سوالاتی که پرسیدند مشخص بود که مدیر تیم مارکتینگ به این حوزه آشنایی کامل دارند و وظایف رو کاملا تشریح کردند. دو مرحله مصاحبه داشتم مرحله دوم با مدیر سئوی مجموعه بود که اتفاقا مصاحبه حرفه ای و در عین حال صمیمی ای بود.
روند مصاحبه خیلی دوستانه بود. سوالات تخصصی درباره کار و اخلاقیات و روحیه کاری. مصاحبه کننده بسیار حرفه ای بود و همه چیز به دور از استرس سپری شد. سازوکار شرکت کاملا مشخص بود و مشخص بود که چه وظایفی نیاز دارند و چه کاری باید انجام داد.
سوالاتی در مورد اخرین حقوق ، سابقه کار ، مدرک تحصیلی ، اخلاقیات ،ساعت کاری محل زندگی ، مهارت هایی که بلدی ، توی محل کار قبلیت چه چیزایی مشاوره میدادی ، فروشندگی موبایل کدوم فروشگاه بود
برخورد مناسبی داشتند فقط تاخیر حضورشون در جلسه زیاد بود که تقریبا همه شرکت های بزرگ به همین منوال هست, تماس گرفتن برای حضور آزمایشی و قرارداد، ولی در همون فاصله جای دیگری مشغول شده بودم
عالی بود خیلی خوش صحبت و محترمانه مصاحبه انجام شد و خیلی همدلانه بودند و کاملا راضیم از همه چی.محیط کاملا حرفه ای و دوستانه ای دارد و مدیران با تجربه و دلسوز به همراه کارمندان کاری و مهربان.
قبل از مصاحبه و در اولین تماس تلفنی که با بنده داشتند، هر آن چیزی که برای مصاحبه نیاز بود به من اعلام فرمودند تا مصاحبه به جلسه دوم نکشد. و فقط در یک جلسه مصاحبه، تمام مراحل مصاحبه انجام شد. منظورم مصاحبه عمومی و تخصصی و مصاحبه با مسئولین مرتبط.